Laman

Monday, February 7, 2011

Apa Cici & Leo suke Makan..??




Keysa Nak Kenal Cici

Hai all.. So, today aku nak cite ngan korang pasal cat punyer food plak. Actually untuk indoor cat yang macam specis Cici ngan Baby Leo nih, makanan sangat-sangat memainkan peranan penting untuk pertumbuhan badan, bulu yang lebat dan berkilauan ..hihihi, tulang yang kuat, jantung yang sihat dan jugak untuk mengekal kan gigi yang bersih dan sihat. Yer lar, kucing kan tak gosok gigi. So, nak memaintainkan kecantikan dan shining teeth diorang dengan makanan jerk lar.

                Untuk makanan kucing-kucing aku tuh, biasa nya aku bagi makan Iams, science Diet dan jugak Royal Canin. Memang makanan – makanan nih mahal sket ar.. sket jerk.. dari makanan kucing yang lain macam Whiskas tuh, tapi kalu korang nak kucing korang lagi bertambah-tambah sihat dan cergas, jadi aku syorkan korang belilah makanan yang aku sebutkan tuh oke.. Tak lah mahal sangat pung.. jangan takut.. Jadinya, aku beli lar Iams sekilo, Royal Canin sekilo dan jugak Science Diet sekilo,.. campur-campur bagi diorang makan.. hmm.. nyum..nyum.. Kucing2 aku nih memang terlebih suke giler ar ngan 3 jenis makanan nih.


Iams® ProActive Health™ Adult Original with Chicken
                       IAMS

Oke, untuk Iams, biase nya aku beli yang jenis macam gambo kat atas ProActive Health Adult Original With Chicken. Kenapa?.. Sebabnya dia ni kaya dengan nutrient yang membolehkan kucing2 aku nih  stay kuat dan active. Selain itu plak, haa.. ni lar yang aku cakap kat korang pasal gigi kucing2 yang tak pernah digosok tuh, Iams nih bagus sebab Chiken tersebut dibakar sampai crunchy2 gitu.. so bila diorang gigit this yang crunchy2 ni, automatik dapat keep gigi diorang clean and clear..hihihi yang dan tartar-free tau. Alaa.. korang nih.. Tartar tuh macam plak gigi ar gitu.. yang keras-keras tuh..


      
                                Royal Canin

Untuk menjaga bulu-bulu kucing aku yang lebat macam shining star tuh plak, aku pilih jeng..jeng..jeng (Pinjam ayat Bos) hihihi.. aku pilih Royal Canin… Memang superb number one nyer class.. (bodek2 sket) mane tahu tuan kedai pet store nih bace blog aku dia bagi lagi discount sket. Aku beli kat Tan Aquarium (bodek lagi)hahaha.. Ok.. sudah..sudah.. Hmmm.. Royal Canin untuk bulu kucing nih aadalah yang jenis Feline Health Nutrition INDOOR Beauty 35. Kenapa? Sebabnya, makanan yang jenis nih mempunyai melanin yang membantu mengekalkan warna bulu kucing, bulu dia nanti jadi lembut.. selembut sutera dan jugak cantekkk.. gitu. Macam rambut kite jugak kan... Pastuh dia jugak dapat menguatkan akar bulu kucing tersebut. So, bagi korang yang ade masalah keguguran bulu kucing yang serious giler, aku sarankan beli Royan Canin yang this type.


      
                    Science Diet

And yang last skali Science Diet yerk tuan-tuan dan puan-puan.. Yang ni pulak aku suke beli yang HairBall Control. Sebab makanan jenis ni ade fiber semulajadi yang dapat mengurangkan dan menghalang pembetukan Hairballs daripada terjadi pada kucing kite. Huweeii.. memang tak besh lar kucing yang slalu ade masalah Hairball nih. Muntah merata-rate.. payah.. Memang ler mustahil kalu kucing tak ade Hairball kan, sebab kucingkan suka jilat-jilat bulu dia and secara automatik bulu dia melekat pada lidah dia yang kesat pastuh masuk ke perut. At least kite boleh kurangkan dia kan. So, ape nak buat kalau kucing korang ade masalah Hairball ni??.. Hmm.. next post aku cite… hahahaha.. Selain itu, kebaikan Science Diet nih jugak.. ade jugak nutrient yang penting untuk menghalang keguguran bulu kucing.

So, berape hinggit aku abiskan untuk makanan kucing sebulan? (Cici n Leo)





1 kilo Iams                           : RM9.00 (Lebih Kurang)

1 Kilo Science Diet              :RM12.00 (Lebih Kurang)

1 Kilo Royal Canin               :RM11.00 (Lebih Kurang)

Total                                    : RM32.00 ( Tak sampai RM50.00 kan sebulan?)

Kalu untuk kitten pung makanan same gak. So, kalu ader soalan jangan segan2 tanyer.. ok! Ngam..

0 comments:

Post a Comment