Laman

Thursday, February 10, 2011

Pneumococcal Vaccine!

Hari ni aku macam bermalas - malasan nak post benda yang heavy2.. so, today nak share pasal satu vaccine for Baby lar. Untuk bebudak yang kurang daripada umur 2 tahun. Yer larkan.. budak2 kecik macam nih memang cepat kena penyakit sebabnya antibodi kureng kuat lagikan.. Sebab perk pulak aku tetibe nak share pasal vaccine nih ngan korang? Sebab mungkin ada setengah daripada korang kurang aware dengan Pneumocaccal vaccine nih. Sini aku cite...



First time aku dapat tahu vaccine nih pun masa aku baru2 melahirkan anak aku yang first, diperkenalkan oleh sorang Dr. kat Kuantan Specialist, Pakar Kanak2 kat sane lar kan. Mula-mula aku cam tak nak amik sebab mahal giler wei vaccine nih! Mase tuh dalam RM300++ ar!. Kire mahal lar bagi aku yang DUIT ADA TAPI KURANG ni kan..Tapi pikir2 balik dan mengambil kire dia atas penerangan Dr. tersebut aku amik jerk lar untuk baby aku gak kan.. Yer lar.. sebabnya aku and Husband kije, so daripada pagi sampai ke petang lepas tangan kat pengasuh jerk, jadi mane lar kita tau kan kat sana..hmm yer lar.. malas aku nak cakap. Tapi pada korang yang senasib dengan aku paham2 jerk lar kan.. Tapi untuk second baby aku nih, vaksin ni dah murah sket dalam RM220 ar jugak. Bolah lar

Oke, ape bende Pneumocaccal disease ni?. Ia adalah jangkitan sejenis bakteria yang dipanggil Streptococcus Pneumoniae. Apabila bakteria ni menyerang paru2, dia boleh menyebabkan pneumonia. Mesti korang pernah dengar penyakit radang paru-paru kan?. Ia juga boleh berjangkit dalam darah dan menyebabkan bacteremia ataupun menyerang tisu dan selaput di sekeliling otak, menyebabkan meningitis.
Kalau macam biase budak2 demam kena sawan kan, itu pun boleh prevent jugak sebab ia jangkitan pada otak. Penyakit Pneumococcal jugak boleh menyebabkan jangkitan pada tengah telinga jangkitan pada rongga hidung (sinus infaction).



Antara simptom2 Pneumonia termasuklah demam, batuk, rapid breathing ataupun grunting (bernafas yang ade bunyi tuh), sakit kepala, sensitif kepada cahaya atau leher jadi keras (sakit leher), sakit telinga yang melampau dan jugak sleeplessness.

So, pada korang yang ader duit sikit tuh, aku nasihatkan korang amik jerk lar vaksin ni. Memang  bagus ar. Nak2 pada korang yang ade keturunan sawan nih, lagi baik. Ok.. Chow!!

0 comments:

Post a Comment