Laman

Saturday, February 26, 2011

Cat HairBalls

This time, nak share ngan korang cam mane nak handle kalau kucing korang terdedah dengan Hairball yang sampai critical level. Aku dulu2 pung pernah kena lar. Letih nak basuh kalau kucing2 aku termuntahkan hariballs kat carpet ker.. sofa ker kan.. bau pung boleh tahan.. rupe bentuk pung boleh tahan gak.. Uweekkss..!!. So, cam mane nak buat??


Apa itu Hairballs? Bagaimana ia terjadi??



Hairballs adalah gumpalan bulu yang terbentuk di dalam badan kucing. Ia terbentuk apabila kucing selalu menjilat2 dan mendandan – dandan bulu2 mereka yang lembut dan cantik tuh kan. Hihihi… Oleh kerana lidah kucing adalah kesat, macam kertas pasir gitu, jadinya bulu2 yang gugur melekat terus pada lidah kucing tersebut. Kebiasaan nya kucing memang tak dapat nak meludah balik bulu2 yang melekat pada lidah diorang. So, bulu2 tersebut terus masuk kedalam perut mereka dan keluar melalui pencernaan. Tetapi, ade jugak sesetengah kucing2 nih even  shorthairs cat ke, mempunyai perut yang lembut. Kire perut dia nih manje sket ar dari kucing2 yang lain kan, apabila terlampau banyak sangat bulu2 yang terkumpul dalam perut diorang ni, kirenya tak terhantar dah kat usus untuk dicernakan, dan Whoopss!!!.. dia akan di digest melalui jalan yang salah, iaitu melalui muntahan. Kalau korang perasan sebelum muntah tuh, kucing nih akan terbatuk uhuk!. uhuk..!..uhuk.. gituuuu… haa okey..


Apa nak buat??





 


Melalui pengalaman aku, masa aku dulu, cara aku mengatasi pembetukan Hairball yang critical pada kucing aku, aku tukar makanan dia. Korang ingat tak last posting aku dulu Makanan kucing the best?? Kalu korang tak bace lagi click SINI. Aku bagi makan Science Diet, Hairball Control. Pastuh, everyday nak kena tolong diorang sikat bulu diorang tuh k. Sikat bulu kucing bagi aku the most important thing. Sebab dapat kurangkan bulu2 kucing yang gugur nih dari masuk mulut diorang apabila diorang jilat sendiri k. Then, alhamdullilah sampai sekarang tiada lagi masalah Hairballs pada kucing aku. Oraitt..         


                  




1 comments:

Ferdie said...

hehe lawa blog ni...
Fortune FM dah Tukar sever lain, atas masalah sever Voscast. Ni IP baru http://67.159.45.87:8281
Atau dapatkan code radio di http://fortunefm.webs.com/chatroom.htm
(Bawah Chatroom)tq ketam come..

Post a Comment