Laman

Monday, February 14, 2011

Cat Litter (Pasir Kucing the Besh!)


kitty litter cartoons, kitty litter cartoon, kitty litter picture, kitty litter pictures, kitty litter image, kitty litter images, kitty litter illustration, kitty litter illustrations

Seperti yang dijanjikan, hari ni aku dengan rajin dan bersemangat nyer nak share ngan korang pasal jenis2 pasir kucing yang korang rase bagus dan tak bagus digunakan, dan jugak pasir yang aku selalu guna untuk Cats aku. Actually, kalu korang pergi kat pet store, memang macam2 jenis pasir kucing yang diorang jual. Ade jenis biase, ader yang cristal, ader yang ade bau wangi and macam – macam lagi lar. So, meh sini aku cite satu per satu…




Yang first skali Clump Litter Type. Pasir yang jenis Clump nih aku suke sebab senang nak diuruskan. Sebab, bila kucing tuh berak ke kan, automatik pasir jenis nih dia clump terus pada najis atau pun air kencing kucing tuh. Jadi kite tak payah lar tukar the whole pasir dalam litter box dia tuh kan, just yang dah clump tuh jerk. Tapi yang clump type nih, korang jangan ler beli yang murah sangat. Sebab bile kucing tuh kais2 pasir tuh, dia banyak habuk sket. Yang aku beli jenis nih satu beg RM24 hinggit ar.


Yang keduanya yang jenis kristal (Bukan yang macam gel tuh k). Memang giler cantik ar kalu letak dalam litter box kucing korang kan sebab ada macam2 kaler. Memang cantik ar dipandang. Haaa.. tetapi baik tak payah beli. Kalu korang jenis yang rajin, duit banyak tak pernah kering kerk.. ader orang gaji korang yang tolong buangkan ker.. okey, korang nak beli.. beli lar. Tapi aku sarankan baik tak payah! Sebab.. alaa.. korang bayangkan lar, batu cristal… batu kan, cube kucing berak atas batu..cam mane?.. haa.. macam tuh lar dengan yang christal type nih. Sekali dia kencing ke.. berak ker.. korang kena tukar sume cristal tuh.. memang membazir. Dan tiada daya penyerapan langsung. Kalu kucing kencing ker.. berak ker.. korang hari2 lar kena basuh litter box kucing korang tuh nanti kann….

Yang ketiga nya.. Clump type gak, tapi ader bau-bauan yang wangi lar.. Bau lavender lar.. Rose lar.. macam2 ar. Pada aku, aku tak suke sangat. Mahal satu, satu lagi, yer larr.. korang bayangkan lar, Bau tahik kucing campur ngan bau Lavender… sama dengan bau???... aku tak suke.. Ade stengah orang tuh memang suke.. tapi kata kan TIDAK bagi aku… hua..hua..hua..huwekk..!!!.


cat litter trayExtra Tips: Kalu korang guna Clump Litter type, kedalaman pasir tersebut haruslah dalam 7 - 9 cm. Kalu korang nak guna kristal nyer setakat 3 cm cukup ar.. Pastuh nak elakkan pasir tuh bersepah dalam kandang diorang, korang boleh alas paper. Tapi kalu kandang cam aku, dah ade tray kat bawah tuh, tak payah lar.. just cuci tray tu jerk la..





Okey, stakat nih,  pasir yang type2 diatas tuh jerk yang aku dah cuba guna. Yang macam Recycle Material ke., aku belum test lagi. Kalo korang ader yang pernah guna type yang recycle nih boleh share skali oke.. Adios!!

7 comments:

Anonymous said...

crystal tu mahal tapi bagus untuk orang pemalas btw. sebab die serap air dan bau sekali. so klu tak buang tahi 2 3 hari pun tak bau. sebab tahi tu dah kering, air dah kena serap. and salah info tu, klu die kencing tak yah tukar crystal. kalau die berak, buang je tahi kering tu. satu pack crystal untuk 1 bulan. so tak yah la tuakr selalu. and crsyatal mmg untuk orang busy dan malas, bukan untuk orang ada maid.

cute cat said...

betul tu , crystal tu tahan sebulan, langsung takde bau..gembira hidup saya sejak menggunakannya...tapi rasa phobia takut kucing termakan kristal tu..phobia sendiri tapi kalau tak slamat takkan dah bertahun di pasaran kan?

wanderfool said...

betol yang crystal tu memang tahi kucing tak berbau, senang hidup tak payah selalu kutip tahi tu
air kencing pon diserap.

Mai Asma said...

Saya da guna yg kristal..mmg bgus sb x bau..tpi yg x bgusnya..air kncing tu wpun diserap..ia ttap btakung & lmbap kt lpisan bwah bkas..mmg x selesa..huhhu..lastly sya pilih pasir yg jnis clumping..my furkids lbih selesa!!

Mai Asma said...

Saya da guna yg kristal..mmg bgus sb x bau..tpi yg x bgusnya..air kncing tu wpun diserap..ia ttap btakung & lmbap kt lpisan bwah bkas..mmg x selesa..huhhu..lastly sya pilih pasir yg jnis clumping..my furkids lbih selesa!!

Unknown said...

baru nk cuba.

Unknown said...

so far ni yg best.. btw apa yg org tu ckap di atas mgenaii crystal ni.. smua salah..

Post a Comment